Oči dokořán | Kevin V. Ton

7. 3. 2025 - 20. 4. 2025

Leica Gallery Prague

Školská 28, 110 00 Praha 1

Syrová, živá a zcela osobní obrazová výpověď Oči dokořán je sestavena z 66 fotografií pořízených v Praze, v letech 1994-2024. Zrcadlo autora zasazeného v určitém prostoru, v určitém časovém rámci. Tato autorská výstava, která je sice jistým milníkem však téma neuzavírá. 

Video najdete zde: https://www.youtube.com/watch?v=h-BhHu_4X3g

 

Kevin V. Ton v elementu člověčenství

Pavlína Vogelová

Černobílá fotografie Kevina V. Tona ve stupních šedi zachycuje podstatu existence elementu člověčenství v každodennosti pražské ulice. Ulice je místem, živým organismem, kde se odehrávají nesčetné nahodilé situace a spontánní lidské interakce všeho druhu. Fascinace neustálým tokem lidí a jejich reakcemi v mikrosekundovém společenství se pro Kevina stala celoživotním fotografických impulzem k zachycování empatií, emocionálních vazeb či míry porozumění jednotlivce nebo komunit napříč časem a prostorem. V průběhu historie jsou právě ulice přirozeným prostorem k vyjádření běžného stavu bytí, jde ale i o prostor vypovídající o triumfech i pádech jednotlivců i společnosti obecně.

Leica

Ulice pro Kevina V. Tona představuje zásadní fotografický prostor pro výjevy scén hodných k zachycení. Je řeč o prostoru pro sebeuvědomění si sebe sama i zpětnou reflexi, vnímání, komunikaci a vytváření vztahů, jenž mohou spouštět zvídavost i kreativitu. Skrze černobílou fotografii Kevin eliminuje vnější vjemy a koncentruje se na ryzí stav dění tady a teď. Jeho snímky získávají univerzální platnost, a co víc, pro historický kontext vytváří neobyčejně silnou stopu současnosti. Jde o souhru estetiky, ale i filozofického a sociologického aspektu zachycení lidské existence tady a teď.

Kevin V.Ton

Je to právě pouliční žánr fotografie, jenž sehrál svou klíčovou roli při dokumentování sociální historie a uchovávání kulturních narativů vizuálního komentáře každodennosti. Kevin V. Ton je jedním ze současných fotografů, který v pouliční fotografii, bez ohledu na aktuální dobové trendy, pokračuje. Kevin nutně pracuje s nepředvídatelností. Téměř každodenně se nenápadně potuluje pražskými ulicemi a s nejvyšší možnou morální citlivostí předkládá čistou podívanou současného života Prahy. Dává nahlédnout do různorodých obrazů žitých životů skrze výpověď ulice a dost často se specificky dotýká lidí na okraji společnosti. Skrze své fotografie vypráví příběhy lidí, sociálních komunit často anonymních, neznámých. Velmi dobře vnímá své prostředí, ve kterém se s fotoaparátem pohybuje a podvědomě cítí a předvídá okamžiky, emoce, energii a rytmus města, které je hodno zachytit. Zobrazuje každodennost rušných velkoměstských panorám v komparaci s tichými, podprahovými introspektivními momenty, odhalující složitost lidského chování a jejich možných důvodů. Člověk je ze své podstaty složitým elementem, prosáklým emocemi, vztahy, kulturou i osobní zkušeností.

Kevin

Dominuje autenticita. Nejlepší pouliční fotografie vyprávějí příběhy beze slov. Takový snímek sám interpretuje sdělované významy také načasováním snímku, jež dokáže obyčejnou scénu proměnit v nadčasovou momentku. Jakkoli se dnes pouliční fotografie stále více ocitá na okraji současných fotografických trendů, stále jde ve své ryzí podobě o funkční prostředek k vyjádření lidské esence ve své relativní autenticitě. Vedle estetické roviny je dnes primárně nutné na street fotografii paralelně pohlížet z hlediska etických aspektů. Fotograf se při zachycování okamžiků silných vizuálních příběhů pohybuje na velmi tenkých hranicích. Svým instinktem musí velmi dobře vycítit situaci přímo úměrně k diskrétnosti subjektu. Jde o etiku samotného tvůrce snímku v podobě absence či minimalizace zásahů do obrazu, opírajícího se o bytostnou důvěru, ale i celý postprodukční proces, jak bude dále se snímkem nakládáno. Prim hraje metoda otevřeného přístupu, kdy fotograf vědomě minimalizuje své narušení daného společenství udržováním jisté vzdálenosti a respektu důstojnosti svých fotografovaných subjektů. Zdá se, že Kevinovi V. Tonovi se tato disciplína daří. Svůj umělecký fotografický element člověčenství tím posouvá do kulturního a společenského kontextu cenného dokumentu lidské zkušenosti, které můžeme věřit. Vždyť pouliční fotografie je stále mimořádnou formou paměti o podstatě našich životů v té nejčistší podobě. Stále je platným svědectvím o půvabu jedinečnosti každodennosti, o hloubce vnímání a uznání světa, ve kterém žijeme.




Překladač

Aktuální fotokurzy a rekvalifikace

Cestou krajem Oty Pavla, pouze pro jednu osobu

Cestou krajem Oty Pavla, pouze pro jednu osobu

Jedinečnostností je koučink pouze jedné osoby, kde je maximálně podpořena tvůrčí schopnost osobnosti fotografa.

Cena: Cena je obvyklá pro jednu osobu.
Termín: 1.1.70

Více informací
Cestou krajem Oty Pavla - skupina osob

Cestou krajem Oty Pavla - skupina osob

Workshop pro kohokoliv. Pro max.10 osob

Cena: 890,-
Termín: 1.1.70

Více informací

SANCO, spol. s.r.o., 
Poradenská a konzultační společnost založena roku 1993.

IČ: 47550929, 
DIČ:CZ 47550929
U Pily 944, 27351 Unhošť
Mobil:00420 602 365 700

Poradenská činnost : 
www.miroslavsanytrak.cz
mirek(zavináč)miroslavsanytrak.cz

Akreditace MŠMT ČR
www.fotokurzyrekvalifikace.cz
info(zavináč)fotokurzyrekvalifikace.cz

 



Partneři

FITES
JOOBLE
ADK
Photostudio
Časopis FotoVideo
Wellnessbook.eu
Svaz českých fotografů
Bonsai-dnes.cz/
Eizo
Anglicky za rok